Steelseries Arctis 7+ Zwart - JefVL - Product reviews (2024)

Voorwoord

Ik had vroeger een Arctis 5 waar ik enorm tevreden van was, maar deze begon wat oud te worden. Met kerst heb ik deze Arctis 7+ gekregen, dus ik was heel enthousiast gebaseerd op mijn vorige ervaring. Helaas is dat enthousiasme heel snel weggesmolten.

De hardware
De dongle

Ik begin met de kleinere opmerkingen. Ofja, niet zo heel klein, want mijn eerste frustratiepunt toen ik de headset uitpakte was de dongle. Dit is een USB-C apparaatje, op zich niet erg groot maar wel heel breed zodat het in veel gevallen een andere poort (of zelfs 2 andere poorten) helemaal blokkeert wanneer je hem insteekt. Bij een GSM geen probleem, ook niet als je een USB-C poort hebt die los staat van de andere I/O op je PC, maar ik heb momenteel 1 onbruikbare USB-A poort waar ik niks mee kan doen omdat de dongle van mijn headset in de weg zit.

Comfort en gebruiksgemak

De headset zit ook helemaal niet vast op je hoofd. Ik buig nog maar voorover en hij schuift al weg (of valt zelfs helemaal af). Op zich makkelijk te corrigeren door hem even tegen te houden, meestal zit je recht voor de scherm dus maakt het niet veel uit, maar het zou toch aangenaam zijn als je iets langs je bureau laat vallen en de headset blijft waar die moet zitten wanneer je het probeert op te rapen. Dit schuiven is grotendeels door het hoge gewicht van de headset, iets wat bij de Arctis 5 niet het geval was.

Ondanks het gewicht is de headset aangenaam om te dragen, ook voor lange sessies. Sommige mensen vinden de elastiek in de hoofdband niet aangenaam, maar ik vind het prima. De kussens op de earcups zijn ook heel zacht en eenvoudig te verwijderen als je ze even wilt wassen of vervangen, en mijn oren raken de binnenkant van de headset niet. De build quality voelt degelijk aan, het is een erg flexibele headset maar toch stevig genoeg dat je hem niet per ongeluk breekt door hem te ver te buigen.

Opladen gaat vrij snel, met een half uurtje kom je al makkelijk een hele avond door, maar als je hem volledig oplaadt krijg je heel wat uren uit de batterij. Ik ben geen professionele tester dus kan er geen exacte getallen op plakken, maar ik gebruik mijn headset gemiddeld een uur of 8 per week en ik kom makkelijk enkele weken toe zonder opnieuw te moeten opladen.

Bediening en I/O

Op de linkse earcup heb je een mute knop, wat ik vrij handig vind tijdens een online game sessie. Je moet even je neus snuiten of wat andere geluiden maken die de rest niet hoeft te horen, je drukt op de knop, LED op de microfoon begint rood te branden en je weet dat je microfoon geen geluid meer doorgeeft. Hierbij moet ik wel een waarschuwing geven: bij mijn Arctis 5 begon deze knop na ongeveer 2 jaar te verslijten, de LED ging nog wel aan maar een deel van het geluid kwam toch nog door de mic. Best wat mee uitkijken dus.

Verder heb je op dezelfde earcup een volume wheel, een proprietary connector waar je een kabel voor krijgt om met 3.5 mm jack in een console of ander apparaat in te steken, een 3.5 mm audio poort, de USB-C charging poort en de uitschuifbare microfoon. De arm van de mic is lekker flexibel zodat je hem kan positioneren wanneer je wil, en hij schuift mooi in de headset wanneer je hem niet nodig hebt.

Op de rechter earcup heb je dan de power-knop, Deze geeft een groene kleur wanneer je batterij boven de 50% zit, geel-oranje wanneer je tussen de 10 - 50% zit en rood onder de 10%. Ik zou graag een exact batterijniveau kunnen aflezen in de app, maar helaas is dit het enige wat je krijgt. Over de app dadelijk meer.

Het tweede en laatste wat je op de rechter earcup vindt, is de chatmix dial. Dit is waar deze review schakelt van "grotendeels positief" naar "grotendeels negatief". De functie van de chatdial is heel simpel, de bedoeling is goed, maar de uitvoering is verschrikkelijk. Het werkt als volgt: de software zorgt er voor dat je PC (of console) verschillende (virtuele) apparaten ziet voor audio output. Hierdoor kan je in de chat app (bijvoorbeeld Discord of Steam) een andere audio output kiezen dan in je game. Tijdens het gamen kan je de chatmix gebruiken om de balans in het volume tussen de game en chat precies ligt zoals jij het wil. Op deze manier kan je eenvoudig die vervelende 13-jarige even wegdraaien wanneer hij niet wil zwijgen, maar kan je de audio van het spel ook even naar de achtergrond brengen wanneer de party een tactiek wil bespreken. Heel handig, tot nu toe alles goed.

De software
De Steelseries GG app: algemeen

Waar het misloopt, is de Steelseries GG app. Helaas heb je deze app nodig als je de chatmix wil laten werken, anders heb je slechts 1 audio output device. Heel de app is een grote hoop rotzooi. Niet slecht bedoeld naar de mensen die het moeten programmeren, want mijn klachten komen van degenen die de business-beslissingen nemen en zeggen wat de programmeurs moeten schrijven.

Om te beginnen heb je een Steelseries account nodig om de app te gebruiken. Waarom dit nodig is om gewoon gebruik te willen maken van de features die geadverteerd worden bij je headset, geen idee. Maar goed, je maakt je account en je logt in, gelukkig heb je er daarbuiten geen last van. Hieronder geef ik een overzicht van de app voor de mensen die het niet kennen.

Home

De Home tab van de app staat bomvol reclame. Dit gaat vooral over nieuwe producten van Steelseries, maar er staan ook links naar artikels over hun software updates, "gaming tips" om je audio te "optimaliseren" voor specifieke games, en hier en daar wel eens iets nuttig zoals uitleg over hoe je Discord voice chat kan gebruiken op een PS5. Kortom, de Home tab is er om genegeerd te worden.

Sonar

Onder de Home tab, vind je Sonar. Dit is het stukje van de software die er voor zorgt dat je chatmix werkt, door verschillende virtuele audio-apparaten te creëren. Helaas krijg je er niet gewoon 2 (game vs chat), je krijgt er 5: game, chat, media, aux en mic. Media kan ik nog begrijpen als je iemand bent die muziek speelt tijdens het gamen (doe ik eigenlijk nooit, en al zeker niet wanneer ik in voice chat zit, but to each their own). Waar je die laatste 2 voor wil gebruiken heb ik geen flauw benul van. Je chatmix wieltje op de headset kan ook maar balanceren tussen 2 modes, dus ik snap het nut niet tenzij je heel de tijd met de app op een 2e scherm zit te spelen.

Waar dit ook voor zorgt, is dat je lijst van audio-apparaten gewoon ontploft. In plaats van gewoon je speakers en je headset, staat die lijst nu vol met je speakers en 5 versies van je headset (eentje voor elke chatmix component), PLUS een 6e versie die gewoon "Arctis 7+" heet. Heel handig als je wil troubleshooten (en dat ga je regelmatig doen als je deze app gebruikt).

Per output kan je in de Sonar tab ook de equalizer aanpassen, op zich mooi dat het kan maar ik was ook al blij met 1 equalizer voor de hele headset. Tot slot heb je bovenaan nog 3 knoppen: 1 voor een invite link naar de Steelseries Sonar Discord, want tegenwoordig moet iedereen een Discord hebben om je daar ook nog te kunnen spammen met hun reclame, en als je een aparte server kan maken per feature scoor je hier dubbel. De 2e knop is een link met de tekst "Mic made for gaming - Explore". Deze brengt je naar de Steelseries website waar je microfoons kan kopen voor je gaming setup. Tenslotte is er de 3e knop, een toggle voor "Streamer mode", waar je verschillende audio channels kan managen om je stream op te zetten. Ik ben geen streamer dus kan er moeilijk over oordelen, maar het lijkt me wel een must als je zo veel "junk" audio channels hebt geïntroduceerd met deze headset.

Wat mij enorm frustreert, is dat Steelseries GG de default audio output verandert naar je Arctis 7+ Game channel elke keer als je de app start, dus ook wanneer je PC opstart en de app ingeladen wordt. Ik ben iemand die een speaker setup voor casual games, videos en muziek combineert met een headset voor online games, en het is enorm vervelend om mijn default audio output te wijzigen elke keer als ik mijn PC opstart. Ik heb een dedicated knop gemaakt op mijn Stream Deck om mijn default audio device in te stellen zonder elke keer de Windows sound settings open te moeten doen, maar ook daar gaat het mis want Steelseries verandert soms iets met een software update, waardoor je heel die configuratie ook opnieuw kan instellen.

Moments

De volgende tab is "Moments". Dit is een voorbeeld van een functionaliteit waar niemand om gevraagd heeft, maar waarvan een executive dacht: "dit heeft programma X in de competitie, dus dat moeten wij ook hebben". Moments is een stukje software om clips op te nemen terwijl je aan het gamen bent. Dat kan handmatig met een shortcut, maar er is ook een auto-clipping functie in een beperkt aantal games. Wat dit met een headset te maken heeft: opnieuw geen idee.

3D Aim Trainer

Om in dezelfde lijn verder te gaan: deze app is zoals de naam al zegt bedoeld om je skills te trainen met mikken in shooter games. Een side-scrolling banner die het grootste deel van deze tab uitmaakt, verkoopt de functie met teksten als "Used by PRO players, trusted by over 12 million users". Ik heb de indruk dat ze alle users van Steelseries GG hierbij meetellen, want ik kan me niet voorstellen dat er 12 miljoen gamers specifiek deze rotzooi installeren om hun aim te trainen.

Engine

Onder Moments vind je de Engine tab. Dit is waar je gekoppelde Steelseries apparaten kan beheren. Beheren is hierbij een groot woord, je kan zien welke apparaten je aan jouw account gekoppeld hebt, en je kan enkele settings aanpassen door op het gewenste apparaat te klikken. Zo is er nog een equalizer (naast de equalizers in de Sonar tab), er is een optie om de headset uit te schakelen na een aantal minuten inactiviteit, je kan je mic boosten, er is een mic sidetone setting (dadelijk meer) en je ziet hoe je de power-knop kan gebruiken voor multimedia control. Met de power-knop kan je een voice call beantwoorden, muziek spelen of pauzeren, skippen naar het volgende nummer of teruggaan naar het vorige nummer. Deze opties kan je niet aanpassen, maar het is mooi dat het kan voor degenen die het daarvoor willen gebruiken.

De mic sidetone optie was enorm verwarrend voor mij toen ik deze headset kocht. Blijkbaar horen veel gebruikers zichzelf niet goed wanneer ze voice chatten omdat de headset wat noise isolation biedt, waardoor ze luider gaan praten. Om dit tegen te gaan, heeft Steelseries de mic sidetone geïntroduceerd: de microfoon pikt je stem op en speelt deze af in de headset zodat je jezelf hoort praten. Ik vind dit persoonlijk heel vervelend dus bij mij staat dit uit.

Met de Configs knop links onderaan dit menu kan je wel verschillende configuraties opslaan voor dezelfde headset. Opnieuw iets wat ik niet gebruik, maar ik zie er het nut wel van in voor sommige situaties.

Ook in de Engine tab heb je app plugins voor bijvoorbeeld Discord, Tidal, enkele utility apps en een reeks games. Tot slot heb je er ook nog de Library, waar je jouw computer can scannen (of manueel kan zoeken) om geïnstalleerde games toe te voegen aan je Steelseries library.

Giveaways

De volgende tab heet "Giveaways", wat waarschijnlijk wel redelijk wat gebruikers aantrekt. Hier vind je wekelijkse codes voor gratis items, grotendeels cosmetics in games, maar ook nu en dan bijvoorbeeld een gratis maand Discord Nitro, een DLC voor een game of paid content in een "free to play, pay to win" game als World of Warships.

Settings & Feedback

Tot slot heb je nog een Settings tab en een Feedback tab. De settings is een vrij standaard instellingenmenu voor PC startup behavior, taal van de app, privacy, notificaties en dergelijke. De feedback brengt je naar een website waar je kan kiezen of je iets wil melden wat je leuk vindt, iets wat je niet leuk vindt, een bug of een suggestie.

Conclusie

Als besluit: de headset is verre van perfect maar het leeuwendeel van de frustraties komt van de app die je verplicht wordt te gebruiken als je alle functies wil benutten. Als dit opgelost zou worden, zou ik met plezier de headset aanbevelen, maar in de huidige vorm raad ik eerder aan om hier van weg te blijven. Sterker zelfs: ik denk niet dat ik ooit nog een Steelseries product koop op basis van deze ervaring. Heel erg jammer, want ik was enorm tevreden van mijn vorige headset (de Arctis 5) en de Arctis 7+ heeft zeker potentieel, maar zoals we vaker zien stuurt het management de verkeerde kant op en verknoeit op deze manier ook de goede kanten.

Top Articles
What Everyone Should Be Aware Of About Camilla Araujo – Theodor Christiansen
Unveiling The Allure Of Camilla Araujo: A Journey Through The Lens